VACCINATION

Vaccination, sådan!

Det følgende er baseret på reglerne fra Dansk Islandshesteforenings hjemmeside: http://www.islandshest.dk/de-nye-vaccinationsregler-nok-engang/

HESTEN ER BASISVACCINERET EFTER 1. JANUAR 2013 - "DE NYE REGLER"

Hvis du skal starte NATIONALE stævner eller kåring skal din heste være vaccineret på følgende måde:

1. Første vaccine gives

2. Anden vaccine gives tidligst 21 dage og senest 92 dage efter første vaccine.

3. Tredje vaccine (boosteren) tidligst 5 måneder og senest 6 måneder og 21 dage efter anden vaccine.

Herefter skal din hest revaccineres 1 gang årligt (senest på årsdagen efter sidste vaccination).

HUSK: Der skal gå min. 7 dage fra sidste vaccination inden du må stille til stævne eller kåring. Det er dog tilladt at starte stævner i perioden mellem anden og tredje vaccine.

HUSK: Vær omhyggelig med at huske at få hesten vaccineret til TIDEN. Glemmer du at få hesten vaccineret rettidigt er det forfra med 3 vacciner.

HESTEN ER BASISVACCINERET FØR 1. JANUAR 2013 - "DE GAMLE REGLER"

1. Første vaccine gives

2. Anden vaccine gives tidligst 21 dage og senest 92 dage efter første vaccine.

INGEN KRAV OM BOOSTER!

ANDRE REGLER FOR INTERNATIONALE STÆVNER

Internationale stævner, kåringer og arrangementer har skrappere regler!

Her gælder "de nye regler" (VACCINATION EFTER 1. JANUAR 2013) for alle heste uanset, hvornår denne blev vaccineret første gang. Dvs selvom din hest egentligt lever op til "de gamle regler", så gælder de ikke ved internationale stævner/kåringer og skal derfor have 2 basisvaccinationer og 1 booster (= 3 grundvacciner, som minimum). Endvidere skal hestens nyeste vaccination være givet indenfor 6 måneder og 21 dage før stævnestart.