ORM OG GØDNINGSPRØVER

LÆS OM DE FORSKELLIGE INDVOLDSORM HOS HESTE HER

VÆRD AT VIDE

De 3 almindelige ormegrupper hos heste inkluderer:

1. Rundorm (inkluderer store blodorm, små blodorm, spolorm, haleorm, trådorm og lungeorm)

2. Bændelorm

3. Bremselarver

I Danmark har vi siden 1999 haft ormekur på recept. Dette som et tiltag mod voksende resistensproblematikker hos parasitter i vores husdyr. Derfor skal vi også tjekke om dyret har orm før det bliver muligt at behandle.

Hos heste tæller man ormeæg, hvilket giver dyrlægen en nogenlunde indsigt i ormebyrden hos hesten. Der findes flere metoder og fremgangsmåde til at påvise, identificere og vurdere hestens ormebyrde. Dog er nogle metoder klart bedre til nogle ormetyper i forhold til andre.

Hos islænderdyrlægen benyttes blandt andet:

- Simpel kvalitativ flotation

- Kvantitativ McMaster-metoden

- Sedimentation

- Larval dyrkning

Metoderne benyttes som beskrevet i kompendiet: "Veterinær parasitologi" (2011). Institut for veterinær sygdomsbiologi. Forfattere: S. Thamsborg, N. Meyling, A. Roepstorff, H. Mejer og J. Monrad.

Alt efter hvilken metode, der benyttes kan der identificeres og vurderes forskellige typer og antal af orm i en prøve. Det er derfor ikke uvæsentligt, hvilke metode der benyttes - og det er ligeledes årsagen til priserne varierer efter ydelse.

BÆNDELORM - et godt eksempel:

"Despite the high prevalence of A. perfoliata, there is no best method to detect tapeworm infection in horses".

Kilde: K. Tomczuk et al., 2014: Comparison of the sensitivity of coprological methods in detecting Anoplocephala perfoliata invasions.

Bændelorm er et lidt komplekst emne for dyrlæger, fordi det ikke er nogen rigtig god test til bændelorm. Der er mange test på markedet, men de fleste test døjer med en lav sensitivitet. En lav sensitivitet betyder høj forekomst af falsk-negative prøver. Det betyder på dansk: Blot fordi testen siger at din hest IKKE har bændelorm - kan den sagtens have det alligevel... Derved er testen er simpelthen ikke god nok!

Dog er der bestemt nogle test der er væsentligt bedre end andre - og her hænger pris og kvalitet unægtelig sammen.

Når jeg laver mine test for hestens andre orm finder jeg også nogle gange bændelorm (men bare ikke ret ofte). Men det er min klare anbefaling, at man ved mistanke om bændelorm sender prøverne ind til et ekspert-laboratorium på området - hertil anbefaler jeg DTU veterinærinstituttet, som jeg ved løbende holder sig opdateret på de bedste metoder, med uddannede laboranter/ parasitologer og med det bedste udstyr. Men det er derfor prisen er så meget højere end hos de billige ormelaboratorier i landet - i denne sammenhæng hænger pris og kvalitet sammen.

SÅDAN AFLEVERER DU EN GØDNINGSPRØVE

- Gødningsprøven skal være FRISK

- Afleveres hurtigst muligt

- Kan holde sig i op til 48 timer fra hest til dyrlæge, og gemmes i køleskab, hvis det ikke kan afleveres straks.

- Pakkes i plastikpose "hver hesteprøve" for sig og luften presses ud af posen.

- Tydeligt navn angives på hver pose

- Udfyld bestillingsseddel med tydelig navn og email.

- Afleveres man-tors (ikke fre-, lør- eller søndag) på kontorets adresse.

TID TIL GØDNINGSPRØVER

Mine anbefalinger er:

- Tjek 2 gange årligt (Forår og efterår)

- Pga. prøvesvarets pålidelighed anbefales at kun undersøgelse af fæces fra 1. april - medio november.

- Bændelorm dog hele året.

- Føl kan få ormemedicin uden ormetjek og bør behandles op mod 4 gange på et år (speciel strategi for føl og ungheste).

TEST FOR SAND

Fæcesprøverne testes for sand, da sand i fæces kan være tegn på ophobet sand i tarmene hos hesten. Dette kan medføre sandkolik.